• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

900,000:- blancolån, svårt att betala. Vad göra?

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 625
Mottagna reaktioner
6 206
Poäng
4 147
Ni har så fel, kronofogden beviljar inte skuldsanering då jag inte har skuldsaldo hos dem. Även fast jag varit sjukskriven ett år.

Folk här inne är på riktigt idioter, varför ifrågasätter alla mina kostnader? Jag har skrivit gång på gång att jag inte har någonting anmärkningsvärt jag betalar för. 100:- för telefonabonnemang, köper en billig lur var 3:e år kontant t.ex.

Vem har sagt att jag har flera tusen över varje månad, för att jag inte jämkar skatten? HAHAHA. Ni är patetiska som ens låtsas om att ni försöker hjälpa. Skit i att skriva om ni ska hålla på så.


Tråden handlar inte om jag har 99:- över eller 999:- när allt är betalt, ville kolla hur folk resonerar angående min situation.

Förhandla om räntan på befintliga lån var prio, sedan:
söka nytt samlingslån för att få bättre ränta
Skuldsanering

Allt det sket ju sig, så nu förmodligen:

Vänta ett år tills kreditupplysningarna löpt ut och försöka söka samlingslån igen.

Hoppas att räntan inte ökar, då måste jag jämka blir ni glada då?
Jag hade inget skuldsaldo när jag sökte skuldsanering.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 625
Mottagna reaktioner
6 206
Poäng
4 147
Ni har så fel, kronofogden beviljar inte skuldsanering då jag inte har skuldsaldo hos dem. Även fast jag varit sjukskriven ett år.

Folk här inne är på riktigt idioter, varför ifrågasätter alla mina kostnader? Jag har skrivit gång på gång att jag inte har någonting anmärkningsvärt jag betalar för. 100:- för telefonabonnemang, köper en billig lur var 3:e år kontant t.ex.

Vem har sagt att jag har flera tusen över varje månad, för att jag inte jämkar skatten? HAHAHA. Ni är patetiska som ens låtsas om att ni försöker hjälpa. Skit i att skriva om ni ska hålla på så.


Tråden handlar inte om jag har 99:- över eller 999:- när allt är betalt, ville kolla hur folk resonerar angående min situation.

Förhandla om räntan på befintliga lån var prio, sedan:
söka nytt samlingslån för att få bättre ränta
Skuldsanering

Allt det sket ju sig, så nu förmodligen:

Vänta ett år tills kreditupplysningarna löpt ut och försöka söka samlingslån igen.

Hoppas att räntan inte ökar, då måste jag jämka blir ni glada då?
Om du jämkar så får du ut några tusen extra per månad, det är det de menar.
 

spelmissbrukande

Viktig medlem
Poäng: 51
Blev medlem
4 September 2023
Meddelanden
58
Mottagna reaktioner
10
Poäng
51
Du säger det.
”22 k i fasta kostnader varje månad”.
”500 k i deklarerad inkomst” (nu 450 k pga sjukskrivning).

450/12=37500. Om du bor i Munkedal, kommunen med högst skatt i Sverige, samt är med i svenska kyrkan, har du ut 27500. 5500 kr är ”några tusen”. Liksom alla andra har du säkerligen mer utgifter vissa månader, och mindre andra så låt det stanna där.

Du har gång på gång fått bekräftat här, och kan även läsa på Kronofogdens egna sida, att man inte behöver ha ett skuldsaldo hos Kronofogden för att få beviljat skuldsanering. Men du påstår att alla (även Kronofogden?) har fel och att det är för att du inte har ett skuldsaldo. Du har ju precis bekräftat själv att du inte har några problem att betala dina lån, att du bara vill ha råd här om hur du snabbare ska kunna betala av dina skulder, så varför skulle du få skuldsanering? Du uppfyller ju inte ens det grundläggande kravet, utan kan betala tillbaka sina lån inom överskådlig framtid (dvs enligt betalplan), och till och med mer än så eftersom du kan pytsa in skatteåterbäringen också varje år.

Som sagt, ett samlingslån om ett år kommer knappt göra till eller från -om du har annuitetslån så gör det troligen istället det motsatta och kommer innebära att dina totala kostnader att betala tillbaka ökar.

Du ber om hjälp. Du dumförklarar alla som försöker. Ingen har en lösning åt dig som du tycker är bra. Folk ljuger för dig. Kronofogden behandlar dig fel. Men sure, det är alla andra som är patetiska.
Har varit sjukskriven länge nu och visst har det varit tufft, det var oklart om jag kunde återgå till arbete ett tag men det har ordnat sig och snart börjar jag tjäna som normalt igen, visst då blir det några extra tusenlappar det håller jag med om.

Var mest nojig när räntorna höjdes och jag fick lite panik att om det höjs igen så kan jag få det riktigt tufft men än är vi inte där.

Ja det är annuitetslån och du har helt rätt, kan jag få ner räntan rejält kan det vara värt det annars får jag försöka förhandla om räntan lite längre fram med nuvarande lånen det vore nog det bästa.

Var ingen mening att vara spydig, jag dumförklarade alla som skrev att hela min situation skulle bli bättre om jag jämkade och fick ut 2000:- mer per månad vilket fick mig att bli galen, varenda inlägg handlade om det.
 

spelmissbrukande

Viktig medlem
Poäng: 51
Blev medlem
4 September 2023
Meddelanden
58
Mottagna reaktioner
10
Poäng
51
Man har själv satt sig i denna situation visst, men synd när det är ett bakomliggande spel-missbruk och psykisk ohälsa som stökat till det i många år framöver. Nu känns det som jag är på banan igen, börjat jobba efter långtidssjukskrivning igen och det känns bra att tjäna lite mer pengar dessutom.

Skuldsanering hade varit det bästa, att släppa allt och låta det gå den vägen kanske innebär att skulderna betalas av snabbare vet inte riktigt.

Nu känns det som att jag ligger i och betalar, försöka spara ihop lite pengar och betala av mitt lilla lån på 70,000:- det tror jag blir en bra milstolpe.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp